Hollannissa on sadekausi, taas kerran :( On kylmä (turha kenenkää väittää ettei minulla voi olla kylmä kun olen Suomesta!) ja märkä ja väsyttää. Tosi kiva herätä aamulla kuudelta, jäätyy ja kuulla sateen ropisevan kattoon... Onneksi host-isä tarjoutui viemään minut kouluun. Mutta takaisin tulin pyörällä. Viikonloppuna oli niin hyvä sää ja nyt taas tällaista.

Mutta oli kyllä hyvä, että oli hyvä sää, koska lauantaina olin Zutphenissä näkemässä toista suomalaista vaihto-oppilasta. Ja uskokaa tai älkää, kohta minä en kyllä osaa puhua suomea enää ollenkaan. Koko ajan suomea puhuessa tunki englanninkieliset sanat sekaa. Outoa... Mutta oli kyllä tosi kivaa :D Kyllä jos bussissa tyypit olisivat tienneet että ollaan suomalaisia olisi kaikki stereotypiat hiljaisista ja juroista suomalaisista kadonnut kokonaan XD Tosin luulen että ne ihmiset bussissa ajatteli että me ei olla ihan täysjärkisiä kun koko ajan höpötetää suomeks ja sitten yhtäkkiä saatetaan alkaa hoilata jotain hollanninkielistä lorua yms. On kyllä tosi kiva olla paikassa jossa kukaan muu ei ymmärrä suomea. Voi kommentoida hyvännäköisiä kundeja ilman että ne tajuaa että niistä puhutaan, tai ainakaan mitä niistä puhutaan :D Hollantilaisjätkät itse ei kyllä osaa olla näin hienotunteisia.

Minulla on kyllä niin huonosti alkanut tämä viikko. Tai no on ollu jotain hyvääkin, koulu nimittäin poikkeuksellisesti loppunut eilen ja tänään 12.15 :) Mutta muuten. Eilen tulin kouluun ja huomasin, että jee, kerrankin en ole myöhässä (valmennuksessa varotettiin, ettei kouluun saa tulla myöhässä, mutta oikeasti hollantilaiset ne vasta myöhässä onkin. Täällä ainakin saattavat tulla joskus puolikin tuntia myöhässä.), vaan on vielä lähes vartti aikaa. No siinä samassa tajusin, että ei helvetti, missä mun lokeron avain on!? Ja vähän myöhemmin kaveri sanoo että se on hävittänyt lokeronsa avaimen (mikä sattuma!) Ja tietenkin istuttiin enkuntunti vierekkäin kummankin kirja lokerossa :D Onneksi opettaja lainasi meille kirjaa. Ja tänään oli eka tunti matikkaa ja tietenkin mä olin huolimattomasti ottanut mukaani hollanninkirjan, en matikan kirjaa :( Augustinuscollege varmaan ottaa joo tämänkin jälkeen vielä vaihto-oppilaita kun minä oikein kunnolla sählään koko vuoden :( (ja tämä kaverinikin, joka myös hävitti avaimensa, on vaihto-oppilas). Tänään vielä satoi, ja sadehousut lokerossa ja avainta kun siis ei ole yhäkään näkynyt... Ja koulun nettisivuille ovat laittaneet minulle väärän lukujärjestyksen kun lukkarit vaihtui maanantaina. Se on kyllä tiedossa niillä, että se on väärä, mutta eivät sitten suvaitse vaihtaa sinne oikeaa. Eli en voi nyt varmasti tietää, mikä tunti mulla on milloinkin ja missä :(

Välillä koulussa minulla on sellainen olo, ettäopettajat pitää minua yksinkertaisempana ihmisenä kuin hollantilaisia oppilaita. Tai ainakin saksanope. Jos esim. teen jotain tehtävää ja se on vielä täysin kesken ja ihan varmasti täynnä virheitä, se tulee katsomaan ja sanoo prima ja laittaa oikeinmerkin. Niin kuin se olettaisikin että en osaa mitään ja on hienoa jos olen edes muutaman kohdan saanut täytettyä. Ja eilen oli joku testi ja sain 8.4 ja se oli sen mielestä jotenkin erityisen hienoa. Vielä enemmän tämä ihmetyttää minua siksi, että minä olen opiskellut saksaa 6 vuotta, muut 3. Siksi minun mielestä minulta pitäisi ennemminkin vaatia paljon enemmän kuin muilta eikä toisin päin.

Enkuntunnit täällä on lähes täysin hollanniksi (mikä on jotenkin ärsyttävää kun on tottunut lähes täysin englanninkielisiin enkun tunteihin). Ja huomaa kyllä että olen 4. luokalla (okei havo4). Me opetellaan miten me voidaan muodostaa imperfekti englanniksi. No ainakin on joku aine jonka ehkä pääsen jopa läpi (oikeesti kyllä pitäisi saada kaikista hyväksytty). Muista aineista mä en sitten mitään tajuakkaan (aika hyvä syy jättää läksyt tekemättä. Suomessa en kyllä tehnyt vaikka tajusin asiat). Tosin itseasiassa täytyy myöntää että opetuksesta ymmärrän jo yhä enemmän ja enemmän, mutta pitkä historian/maantiedon kappale... waaat. No ainakin joka tunti ymmärrän mikä on aihe, mutta välillä se siihen sitten jääkin. Luulen, että ymmärrän paljon enemmän kuin kaikki ajattelee että ymmärrän. Kerrankin hollannin tunnilla opettaja kysyi, ymmärränkö mitä se selittää, ja muut oppilaat sanoi sille, että tietenkään ei ymmärrä. En sitä nimenomaista asiaa ymmärtänytkään, tai no ymmärsin, että se listasi kirjallisuuden ja jonkun lectuurin eroja, mutten mitä ne erot sitten oli. Jotenkin ei vaan ollut kiva kuulla, että tietenkään minä en ymmärrä yhtään mitään, vaikka tiedän kyllä ettei ne pahaa tarkoittaneet, ne vaan on tottunut, ettei ulkomaalaiset ymmärrä hollantia. On muuten aika hassua, että kaikki aina luulee,, että olen Englannista, vaan koska puhun englantia. Kadullakin eilen joku mies alkoi höpöttämään jotain ja kun sanoin "Sorry I don't speak dutch" se kysyi että onko Englannissa jotain (en yhtään ymmärtänyt mitä se halusi tietää onko Englannissa, mutta jotain). Oliskohan minun pitänyt alkaa puhua sille sitten suomea, jos kerran on sellainen oletus että kaikki englantia puhuvat on englantilaisia? (ja VAIKKA englanti olisikin minun äidinkieli voisin silti olla vaikka jenkki tai skotlantilainen) Ja joo, olisin tietty voinut jutella sen kanssa hollanniksi (joo niin varmaan. siis olisin voinut YRITTÄÄ enkä heti sanoa etten osaa) mutta kun enhän minä tajunnut edes englanniksi mitä se sanoi. Joka tapauksessa kun se kuuli, että olen Suomesta, en Englannista tai Hollannista, se ei ollut enää kiinnostunut puhumaan minun kanssa. Koulussakin aina jos opettaja sanoo mulle jotain hollanniksi muut oppilaat sanoo zij is engels. Ja sitten opettaja puhuu minulle englantia enkä minä ikinä opi puhumaan hollantia :( Mutta siis pointti on että luulen (en ole varma), että zij is engels= hän on englantilainen.